The Nichiren Buddhism【ミステリーな日蓮 英訳版】6.Why did Nichiren regard the Lotus Sutra supreme?

6.Why did Nichiren regard the Lotus Sutra supreme?

 

Hiroto Ema

Then, why did Nichiren accept the Lotus Sutra as holy writ?

 

There are so many sutras in Buddhism that they are called “eighty thousand teachings  (innumerable sutras)”. In China, the monks there tried to analyze and compare those sutras brought from India, and systematize the rating of each. Chigi (Tendai Daishi, 538-597), based on the result of the previous works, organized the whole Buddhism, regarding the Lotus Sutra as the only and supreme sutra. Thereafter, his interpretation was accepted widely, and in Japan, Saicyo (Dengyou Daishi, 767-822) inherited it.

 

Nichiren thought himself as the legitimate successor of Tendai and Dengyo. Then, in what point was the Lotus Sutra superior to other doctrines or sutras? According to Nichiren, there are two points of supremacy in the Lotus Sutra.

 

First, only the Lotus Sutra preaches that everybody can attain Buddhahood in this lifetime. Second, only the Lotus Sutra shows that Buddha has been preaching so in this world. Simply put, according to other sutras, there are those destined not to attain Buddhahood, such as women and the monks of Hinayana(some kinds of intellectual). But the Lotus Sutra got rid of this discrimination from the doctrine and preaches that everybody can attain Buddhahood in this lifetime. In fact, it preaches not only every human but also everything can do so and are equal, though this doctrine is too difficult to discuss here. Furthermore, it also shows that with the Lotus Sutra, Buddha appears in this world repeatedly and preaches “attainment of Buddhahood” of everybody eternally. By this, Gautama Buddha of India (Shakyamuni) was relativized as just one of Buddhas who preach the Lotus Sutra. So, the Buddha who preached so is called “Shakyamuni Buddha, the lord of teachings ” to distinguish from Shakyamuni.

 

Then, what about Amida Buddha? Nichiren criticized it as being not the Buddha of this world. He asserted bitterly that it is ingratitude to discard Shakyamuni Buddha, who as the lord of teaching has tried to attain us Buddhahood in this lifetime, and believe in the Buddha of another world. He also said that according to the Lotus Sutra, those who have done so shall go to Hell. Moreover, based on the past records, he declared that the chief priests of the Pure Land sect would suicide because they had departed from this world and worshipped the Buddha of another world. The criticism of other sects by Nichiren was logical, for it was based on the comparison with the Lotus Sutra, the comparison between the Buddhas whom each worshipped, and the papers of the past.

December 1st 2018

 

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(Next section will be released on January 1st 2019)

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6.なぜ、法華経を最上としたのか

 

江間浩人

 そもそも日蓮は、なぜ法華経を絶対視するのでしょう。

 

 仏教経典は、八万法蔵と呼ばれるほど、膨大な量におよびます。中国では、インドから伝わったこれらの経典を分析・比較し、それぞれの経典の目的を明らかにして、すべての経典の序列を体系化しようと試みます。中国の智顗(538-597天台大師)は、それまでの研究成果を踏まえ、法華経を唯一最上の教えとして仏教全体を体系化しました。その後、この解釈は広く受け入れられ、日本でも最澄(767-822伝教大師)によって引き継がれていきます。

 

 日蓮は、この天台と伝教の正統な継承者を自任しているのですが、ではいったい他の教え・経典と比べて法華経の何が勝れているのでしょう。日蓮は法華経の卓越性を2点、挙げています。

 

 1点は、法華経だけが万人の成仏を説いたこと、もう1点は、法華経だけが、仏は久遠の昔からこの娑婆世界において万人の成仏を説き続けてきたと明かしたこと、です。少し噛み砕きましょう。法華経以外の経典では、女性や小乗など、成仏できないと決定された人々がいました。法華経は教理上からも、その差別を打ち破り、万人を平等に成仏できるとしました。本当は、人間のみならず、万物の成仏、万物の平等を説いたのですが、難解になるのでここでは踏み込みません。さらに法華経を説く仏は、娑婆世界に繰り返し現れ、永遠に万人成仏を説き続ける存在であると明かします。これによってインドの釈迦も、法華経を説く仏の一人に過ぎないと相対化したのです。ですので、この説法をした仏を、釈迦と区別して「法華経の教主釈尊」と呼びます。

 

 では、阿弥陀仏はどうでしょう。日蓮は、阿弥陀仏は娑婆世界の仏ではない、と批判します。娑婆世界の我々を仏にしようとした師匠の教主釈尊を捨てて、異世界の仏を信仰するのは不知恩であり、法華経では地獄に堕ちると説かれていると日蓮は痛烈に批判したのです。しかも、娑婆世界を離れ、異世界の仏を渇仰するから、浄土教の教主たちは自殺するのだ、と過去の記録をもとに弾劾しました。日蓮の他宗批判は、法華経との比較、信仰する仏の比較、さらに過去の論文や文献に基づく論理的なものでした。

 

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